Podvodni plutajući tuneli

Podvodni plutajući tuneli, poznati i kao Arhimedovi mostovi, su tuneli koji plutaju u vodi oslanjajući se na sile koje potiču od hidrostatičkog potiska vode. Podvodni tuneli nisu novi koncept u građevinarstvu. U 20. vijeku, nekoliko podvodnih tunela je napravljeno širom svijeta. U nekim slučajevima ovi tuneli su pozicionirani na dnu mora, a nekada premošćavaju korito rijeke. Podvodni plutajući tuneli predstavljaju novi koncept koji se razmatra u slučajevim kada izgradnja podvodnih tunela nije moguća. 

Izvor: NPRA

Kada se razmatra rješenje podvodnog plutajućeg tunela

Još uvijek ni jedan podvodni plutajući temelj nije izgrađen, međutim u nekoliko slučajeva ovaj koncept je predložen kao moguće rješenje. Obično se ovo rješenje nameće kada je dno vodene površine previše stjenovito, duboko ili neravno.


Ukoliko imamo vedenu površinu dubine 8km, izgradnja mosta nije moguća jer je nemoguće napraviti toliko visoke stubove koji će nositi most. Izgradnja podvodnog tunela koji bi ležao na dnu je takođe neizvodljiva jer je pritisak na toj dubini oko 500 puta veći od atmosferskog. Ovo je tipična situacija kada na razmatranje dolazi na red izgradnja podvodnog plivajućeg tunela. 


Norveška bi mogla biti prva zemlja koja će izgraditi podvodni plutajući tunel. Naime, oni su još 2019 godine predložili idejno rješenje tunela koji bi plutao na nekih tridesetak metara ispod nivoa vode i povezivao bi gradove Kristiansand i Trondheim. Tunel bi značajno skratio vrijeme putovanja između ova dva grada koje trenutno traje 21 sat. Izgradnja tunela bi koštala oko 40 milijardi dolara. 


Princip funkcionisanja podvodnih plutajućih tunela

Podvodni plutajući tunel je infrastrukturni objekat koji ima sposobnost kretanja u vodi. Odnos između sopstvene težine, geometrije i pritiska vode koji djeluje na tunel određuje da li se teži kretati ka naniže ili ka naviše.


U slučaju kada tunel teži da se kreće naniže, pozitivan potisak, kretanje se ograničava ankerisanjem tunela za plutajuće pontone koji se nalaze na površini vode. Ankerisanje se vrši kablovima koji su napregnuti silama zatezanja. U ovom slučaju tunel se obično pozicionira na dubini od 30 metara. 

Izvor: NPRA

Kada tunel teži kretanju naviše, negativan potisak, onda se oslanja na stubove koji se temelje na dnu ili se zategama ankeriše za temelje koji se nalaze na dnu. U ovom slučaju maksimalna visina stubova je ograničena na 100 m. 

Izvor: NPRA

Podvodni plutajući su izloženi silama koje potiču od struje, talasa, zemljotresa. Leda i moraju se dizajnirati uzimajući u obzir sva potencijalna djelovanja na datoj lokaciji. Stabilnost u poprečnom pravcu se postiže ankerovanjem tunela za dno. 


Prednosti podvodnih plutajućih tunela


Ne narušavaju pogled na prirodni pejzaž

Premošćavanje vodenih površina u predjelima koji imaju zadivljujući pejzaž može da naruši doživljaj koji posjetioci imaju pa ovakva rješenja često nailaze na oštre kritike lokalnog stanovništa i aktivista za zaštitu životne sredine. Podvodni plutajući tuneli bi omogućili premošćavanje vodenih površina bez uticaja na izgled prirodnog okruženja.


Minimalna dužina

Podvodni plutajući tuneli nemaju ograničenja koja mogu biti nametnuta morfologijom dna ili dubinom pa je sa njima moguće postignuti najmanju dužinu između dvije obale. 


Mogućnost povezivanja sa podzemnom garažom

Podvodni plutajući tuneli se mogu povezati sa podzemnim garažama na obali. Ove garaže se mogu nalaziti u centru grada i u tom slučaju omogućiti brzu konekciju i izbjegavanje gužve koje je česta na površinskim putevima.


Lako demontiranja nakon završetka vijeka trajanja

Podvodni plutajući tuneli se, nakon što nisu više upotrebljivi, mogu ukloniti jednostavnim odvlačenjam sa lokacije.


Mogućnost ponovne upotrebe

U zavisnosti od veličine i stanja u kojem se nalaze, tunelske sekcije se nakon demontiranja mogu koristiti za razne namjene na tlu ili u vodi. 


Mane podvodnih plutajućih tunela


Cijena

Zbog toga što zahtijevaju specifičnu opremu i imaju nestandardnu tehnologiju izrade, izgradnja podvodnih plutajućih tunela je duplo skuplja od klasičnih tunela.


Požar i saobraćajne nezgode

U slučaju požara ili saobraćajnih nezgoda, spašavanje ljudi je veliki izazov.


Neprijatnost za putnike u vozovima

Kada voz prođe kroz tunel on generiše talase pritiska koji putuju kroz tunel soničnom brzinom. Ovi talasi mogu dospjeti do unutrašnjosti voza i izazvati neprijatnost kod putnika.

Crta Pročitajte još

  Plutajući mostovi, proizvod vojnog inženjerstva

  Tipovi ventilacije u tunelima



13.04.2022. Gradnja


# arhimedovi mostovi # podvodni plutajući tuneli

Prvi online expo proizvoda i usluga iz oblasti građevinarstva i arhitekture u Crnoj Gori!