Osnove akustike zatvorenog prostora
Foto: www.arch2o.com
Pitanje
akustike u zatvorenom prostoru je nešto o čemu nemamo baš jasno i definisano
mišljenje. Osim što možemo da procijenimo da li je akustika u nekom prostoru
prijatna ili nije, mi nemamo mnogo znanja o tome koji faktori i kako utiču na
akustičke performanse prostorije. Najviše pažnje akustici se pridaje u
koncertnim halama i sličnim objektima u kojima upravo od nje zavisi naš
doživljaj muzike, a samim tim i kompletnog performansa.
Napredak
znanja i softfera u oblasti akustike doveli su do mogućnosti da se, nezavisno
od oblika objeka, odabirom pravih materijala i njihovim pravilnim
pozicioniranjem postigne zadovoljavajuća akustika prostora. Ovo pruža veću
slobodu arhitektama koje imaju veći izbor formi za oblikovanje primarne
konstrukcije jer se akustika rješava formiranjem sekundarne konstrukcije koja
se određuje u saradnji sa specijalistom za akustiku.
Foto: www.ni.com
Zvuk
je ustvari mehanički talas određene frekvencije oscilovanja. Ljudsko uho može
da registruje frekvencije od 16 Hz do 20 000 Hz. Zvuk ispod 16 Hz se naziva
infrazvuk, a zvuk iznad 20 000 Hz ultrazvuk. To bi otprilike značilo da možemo
čuti otkucavanje kazaljke ručnog sata na daljini od 7m. Sa druge strane zvuk polijetanja mlaznog
aviona na daljini od 100m bi bio bolno iskustvo. Iako se nivo zvuka može
objektivno izmjeriti, osjećaj zvuka je subjektivna stvar.
Reverberacija
određenog prostora je možda i najvažniji akustički faktor koji se koristi za
ocjenjivanje. Reverberacija se može definisati kao vrijeme za koje zvuk nestane od trenutka prestanka njegovog izvora. Dugo
vremena je vrijeme reverberacije bio jedini faktor koji je određivao akustični
kvalitet neke prostorije, a i danas je jedan od najvažnijih. U današnje vrijeme
se, posebno kod koncertnih hala, uzima u obzir i prostorna raspodjela zvučne
energije koja dolazi do slušalaca.
Optimalno vrijeme reverberacije zvuka za govor (1
s) je niže od optimalnog vremena reverberacije za muziku (2 s). Kada se
planiraju prostori koji su višenamjenski onda se biraju vrijednosti između. Optimalno
vrijeme reverberacije je različito za različite vrste muzičkih nastupa.
Optimalno vrijeme reverberacije je veće kod na primjer kod orguljaških nastupa
nego kod simfonijskih. Sa druge strane kod kamernih nastupa se traži manje
vrijeme reverberacije. Nisko vrijeme reverberacije se posebno traži kod
muzičkih nastupa kao što su popularni koncerti, kod kojih se koristi sistem
pojačala.
29.07.2020. Gradnja
# akustika # reverberacija zvuka