Nagradjena crkvena kapela od zlatnog betona i prirodne svjetlosti

Na periferiji Almadena više nalik origami zgradi nego uobičajnim crkvenim objektima na blagom uzvišenju na vrhu brda smještena je izvanredna građevina.

Nastanak kapele koja je nagrađena nagradom EU Mies za 2001 se bazira na postavljanju i povezivanju niza tipova različitih objekata u krajoliku - stana, kapele, lovačkog paviljona i stražare dajući stvorenom objektu dvostruko značenje:

  • Uz usku povezanost neposrednog okruženja, objekta i puta, svaka je stavka trebala pružiti drugačiji odgovor s različitim naglaskom, od najsimboličnijeg do najtišeg ili najintimnijeg.
  • Nit objedinjavanja trebao je biti koncept nabora ili prevoja: nabor kao skriveni generator različitih prostora.                                                                                                                                                                                                                      

Vjerske zgrade zadivljuju i tokom prošlosti arhitekte su ih razvijale kao monumenetalne objekte sa puno detalja pa sve do malih, minimalističkih i futurističkih crkava smještenih ali ne i zagubljenih na najnegostoljubivijim mjestima na planeti. Takva je i crkvena kapela u Valleceronu.

Fotografija: Juan Carlos Sancho

Svedena i bez vještačkog osvjetljena

Kapela koja je nastala izučavanjem i rukovođenjem tenzija naboranog kvadra, postavljena je na ukrštanju uzanih staza, što je čini referentnom tačkom u krajoliku gledanom od ulaza u kuću udaljenoj 2 km u podnožju, kao i sa različitih pozicija cijelog hodnog puta.

Četiri tiploški različita prostora koja koegzistiraju u zajedničkoj cjelovitosti uzdižu odnos mjesta na kom se kapela nalazi sa krajolikom, uspostavljajući nove vizije unutar prirode. Osnovna ideja origami kapele je nabor koji definiše različite prostore unutar jednog.

Kapela je golog dizajna i nema vještačke rasvjete. Prostorni odnos vanjsko-unutrašnji definišu njegov fokus, njegovo značenje. Samo krst i slika u žarišnoj tački ističu simboličke aspekte projekta.

Fotografija: Juan Carlos Sancho

Dva materijala: zlatni beton i svjetlost

Predloženi prevoj/nabor u kutiji, le-korbizijanskoj kutiji, je izveden od jednog materijala: zlatni beton koji bilježi sve nijanse potrebne za volumen, od zarobljenog direktnog svjetla koje izbija poput dodatne ravni u prostornoj kompoziciji, do prenosa nestabilnog, obojenog mirisa zore. Svjetlost tako preuzima ulogu drugog materijala u kapeli - materijala koji je u kontrastu s betonom - krhkog, promjenjivog, pokretnog, nestabilnog; dominira ili nestaje.

Fotografija: Juan Carlos Sancho

Bez prozora osim na glavnom ulazu, svjetlost prodire kroz prozirne trougaone nabore čineći da se unutrašnjost konstantno mijenja. U ovom religijskom objektu odnos unutrašnjeg i vanjskog dijela je najvažniji i ispunjen je mnogim nijasama i volumenima, kroz svjetla i sjenke stvorene u betonskoj konstrukciji.

Ona, kapela, predstavlja savršeni primjer suživota arhitekture na otvorenom, trezvenosti i simbolike u svim oblicima.

Sancho-Madridejos Architecture Office sa izvedbom ovog objekta je postao jedna od ikona španske savremene arhitekture 21. stoljeća.

Fotografija: Juan Carlos Sancho

Fotografija: Juan Carlos Sancho

Crtež: Sancho-Madridejos Architecture Office

Crtež: Sancho-Madridejos Architecture Office

EU Mies Award 2001

EU Mies Award 2001


18.03.2021. Gradnja


# crkva # obojeni beton # priroda # svjetlost

Prvi online expo proizvoda i usluga iz oblasti građevinarstva i arhitekture u Crnoj Gori!